Waarom verkoopt mijn website niet?

Waarom verkoopt mijn website niet?

Je hebt een mooie website, met een webshop waar je al je producten verkoopt. Maar de cijfers vallen tegen, er komen veel minder bestellingen dan verwacht. De reviews zijn goed, jouw klanten zijn tevreden, waar ligt het dan aan?

Inhoudsopgave

Wat zijn conversies?

Een conversie is het moment dat een potentiële klant een betalende klant wordt. Eigenlijk kan een bestelling dus ook een conversie genoemd worden. Maar daar zit voor jouw klant een heel proces vooraf. Er zijn heel veel momenten in dat proces waar de potentiële klant afhaakt, en dan vind er dus geen conversie plaats. Als voorbeeld nemen we een webshop die kleding verkoopt. Daarbij hebben we voor jou een aantal van deze cruciale momenten op een rijte gezet:

Vindbaarheid

Je potentiële klant weet dat hij een trui wilt kopen. De meeste mensen zullen dan op Google gaan zoeken naar ’trui kopen’, en misschien nog wat specifieker met bijvoorbeeld een kleur, merk o.i.d. er bij. Maar als jij niet in die zoekresultaten te vinden bent, wordt het al lastig voor deze klant om jou te vinden. Daarom is SEO heel belangrijk in dit stadium. Zorg er voor dat je goed vindbaar bent.

Informatie

Wanneer je potentiële klant jou gevonden heeft wil hij natuurlijk weten wat hij koopt. Zorg er daarom voor dat je veel informatie overzichtelijk beschikbaar hebt. Denk hierbij echt aan wat jouw doelgroep belangrijk vind. Bij het verkopen van een trui zijn natuurlijk de prijs, kleur en het merk belangrijk. Maar sommige mensen willen ook weten wat voor materiaal er gebruikt is, wat de levertijd is en hoe je omgaat met retouren. Zorg er daarom voor dat deze info duidelijk beschikbaar is.

Macbook met de Land Designs website open op de service pagina

Bestelling plaatsen

De deal is rond: jouw klant wil een bestelling plaatsen bij jouw. Je zou nu denken, er kan niks meer mis gaan. Er is nog 1 hele belangrijke stap, de bestelling moet nog geplaatst en betaald worden. Dit proces moet snel en naadloos verlopen. Iets simpels als de postcode invullen kan al een dealbreaker zijn. Als jouw website alleen de postcodes goedkeurt zonder spatie (1234AB) raak je iemand die zijn postcode met spatie (1234 AB) snel kwijt. Nou gebeurt dat met 1 drempel niet zo gauw, maar als er meerdere vervelende dingen in het proces zitten zal de klant gauw afhaken.

Gegevens invullen

Mensen worden tegenwoordig steeds privacy bewuster, en willen niet altijd hun gegevens zomaar invullen. Waarom heb je bijvoorbeeld een telefoonnummer nodig om een trui te kopen? Wil je toch dat telefoonnummer gebruiken om bijvoorbeeld track en trace te sturen, geef dan de klant de optie om te kiezen voor telefoon of mail. Maar pas hier ook mee op, want er kunnen ook te veel keuzes zijn. 
 

 

Verschillende betaalmethodes

Dit is een lastige om een balans in te vinden. Aan de ene kant wil je zo toegankelijk mogelijk zijn, en veel betaalmethodes bieden, maar je wilt ook niet de hele lijst aan de klant laten zien. Stel je plaatst in Nederland een bestelling voor een trui, dan heb je er niks aan dat je met Alipay of Giropay kan betalen. Dat wordt hier namelijk niet gebruikt. Dit zijn de belangrijkste betaalmethoden in Nederland:

  • iDeal (Verruit de populairste)
  • Credit Card
  • PayPal
  • Klarna (Achteraf betalen)

Als je een internationale webshop hebt wil je natuurlijk andere betaalmethoden bieden. Maar dan zijn Credit Card en PayPal de belangrijkste. Wil je wel graag andere lokale betaalmethodes bieden zet ze dan onder een dropdown, zodat de meeste mensen niet een hele lijst hoeven zien. 

 

Snel en gemakkelijk toegang tot alle populaire betalingsmethoden.
Filters

Achteraf betalen

Steeds meer online aankopen zijn gedreven door impulsie. Dat betekent dat jouw potentiële klanten hun aankoop nog niet genoeg hebben doordacht. Je wilt voorkomen dat ze dan toch afhaken omdat ze bedenken dat het een overbodige aankoop is. Daarom wil je dat mensen zo snel mogelijk hun bestelling kunnen betalen, misschien wel zonder direct te betalen. Hier is achteraf betalen natuurlijk ideaal voor. Hiermee voorkom je dat jouw klanten de betaling direct moeten doen, en je haalt dus een extra drempel weg. De rekening komt pas later.

Deze betaalmethode heeft wel zo zijn nadelen: Je krijgt het geld natuurlijk pas later, en de kans op wanbetalers is ondanks het goede systeem ook groter. Daarom raden we aan om deze methode niet beschikbaar te stellen voor duurdere aankopen, dan verliest het namelijk ook zijn kracht omdat de meeste mensen niet een impulsieve dure aankoop doen.

Klarna promo

Op naar meer bestellingen

Als je er voor zorgt dat deze dingen op orde zijn zul je zien dat jouw potentiële klanten sneller een bestelling gaan plaatsen. Vind je het lastig om zelf een goede webshop op te zetten? Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek, dan gaan we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *